rss
rss
rss

Aplicatia Google SketchUp e un prim pas catre grafica 3D. Nu are complexitatea unui AutoCAD, dar cel putin e distractiva si gratuita.

Desi face achizitii spectaculoase in randul altor site-uri, Google are o anvergura suficient de mare pentru a-si pune problema depasirii statutului de afacere construita in jurul unui motor de cautare. Programele pentru calculator au totusi ceva mai multa greutate, in ochii investitorilor care determina cotarea unei companii la bursa, decat codul sursa al unui site. Ar putea fi una dintre explicatiile lansarii lui Google SketchUp, aflat pentru moment in stadiul de Beta. Sau poate ca integrarea cu Google Earth ar trebui luata ca un semn ca miscarea e o mutare cu o bataie ceva mai lunga. Oricum, nu se stie niciodata de unde apare urmatoarea manie a internautilor, care sa devina o pusculita pentru creatorii sai.


Instrumentele de baza

Pentru moment, SketchUp e doar la stadiu de jucarie. Descarci fisierul de 19 MB si incepi sa te amuzi cu volumele si perspectivele. In bara cu instrumente exista unelte pentru crearea a doua forme geometrice de baza (cerc si paralelipiped). Lor li se poate adauga volum prin cea mai distractiva comanda a programului (Push / Pull). Cu aceasta unealta selectata, un patrat se poate transforma intr-un cub, sau un cerc intr-un cilindru. Modifi carea aceasta nu are loc o singura data, intr-un mod rigid (nici intr-unul riguros, ca sa fi m corecti). Odata cubul creat, e suficient sa iti plimbi mouse-ul peste una dintre fetele vizibile si fi gura se va transforma ca incaperile generate de calculator in Matrix.

Cu unealta pentru volum e foarte simplu sa creezi o incapere cu patru pereti in interiorul careia sa plasezi obiecte, sau sa inventezi obiecte de mobilier simple. Ce e si mai frumos e ca atunci cand aplici o culoare din paleta de culori si texturi denumita Materiale pe toate fetele unei figuri, nuantele vor fi diferite, mai intunecate pentru zonele umbrite decat pentru cele frontale, iar asta sporeste impresia de realism a rezultatului. Pentru a va admira mai bine opera va sta la dispozitie instrumentul Orbit. E o unealta spectaculoasa, dar avand in vedere ca poate infatisa un obiect din absolut orice unghi, rotindu-l fara un punct static de reper, nu e exclus sa va dea si o usoara ameteala. Cu un comportament ceva mai apropiat de uneltele familiare din aplicatiile 2D, Pan e un alt instrument, complementar rotirii pe o orbita imaginara si care muta obiectele in spatiu pur si simplu (in acest caz pictograma aleasa pentru instrument – o manuta – e cum nu se poate mai nimerita).

Am cautat la inceput combinatii de taste care sa permita navigarea in acest univers 3D si nimic nu parea ca se potriveste. Pana cand am realizat ca solutia era chiar mai simpla decat ne-am fi imaginat. Google a gandit acest program pentru a fi foarte usor de controlat dintr-un mouse cu rotita de scroll, deci in locul tastaturii, folositi rotita de scroll pentru marirea si micsorarea imaginii (zoom); tineti apasata rotita de scroll pentru rotirea pe orbita a obiectului, iar daca doriti sa folositi si Pan pentru a muta cadrul de la stanga la dreapta va trebui sa apasati concomitent si tast Shift. (Cei familiarizati cu sistemul de lucru din Corel Draw se vor adapta ceva mai usor acestui mediu, decat cei care se simt mai bine in Photoshop.) Cele trei axe desenate cu o linie subtire (verde si rosu pentru dimensiunile orizontale si albastru pentru verticala) s-ar putea sa fi e ceva mai greu de urmarit. Dar e util sa le retinem atunci cand desenam, pentru ca liniile trasate de noi vor avea culoarea axei cu care sunt paralele, in timpul in care le desenam.

Sa pastram masura

Unul dintre cele mai problematice aspecte ale acestui program sunt unitatile de masura. Mai precis, aplicarea lor la niste obiecte care altminteri se deseneaza extrem de usor. Ar fi detaliul care ar scoate acest program dintr-ale ludicului, de care aminteam la inceputul articolului. Nu exista o paleta cu rigle care sa poata fi afisata pe ecran si care sa iti dea o idee despre proportiile obiectele pe care le desenezi sau le redimensionezi. In locul riglelor si al unui panou in care sa introduci din tastatura dimensiunile unui obiect desenat, exista o caseta de text in coltul din dreapta jos unde poti scrie dupa ce ai desenat un obiect un sir de dimensiuni (care pot fi , la prima vedere, doar in inci, dar e posibil sa existe si o conversie metrica). Intuitia nu e ceva de prisos aici pentru ca e greu de stiut cand anume e momentul sa scrii o dimensiune intr-un spatiu in care nici macar cursorul nu clipeste. Trebuie, in plus, sa fi i destul de atent ca sa scrii in acea casuta dupa sintaxa recomandata de creatorii programului. Asta, desigur, daca ajungi vreodata sa descoperi acea caseta-minune care se confunda cu bara de status in care defileaza da-a valma recomandari de folosire a unor combinatii de taste si dimensiuni.

Motorul de cautare 3D

Dupa ce instrumentele de baza au fost insusite, popularea unui univers 3D se transforma intr-o problema de rabdare si de perseverenta. Dar sa spunem ca, desi am desenat noi un cub sau un dulap, nu suntem atat de ambitiosi sa desenam toate detaliile unui fotoliu. Aici intervine partea frumoasa si promitatoare. Google are deja un depozit doldora cu tot felul de obiecte ce care omul le aseaza de obicei intr-o incapere, obiecte de mobilier, plante sau obiecte legate de timpul liber. Fereastra de cautare si rezultatele cautarii in baza de obiecte 3D seamana izbitor cu interfata motorului de cautare de imaginii a lui Google. Doar ca in acest caz, nu sunt deschise fotografii digitale, ci fisiere cu extensia .skp. Fisierele sunt gratuite, iar dimensiunile lor extrem de reduse le fac sa se descarce instantaneu. Dupa ce ai descarcat mai multe fisiere din arhiva Google le poti transforma dupa bunul plac folosind paleta de texturi. Aici ai de ales intre culori simple si texturi care imita gresia, metalul, parchetul, diverse tipuri de tigla si lemn, marmura si pavelele. Selectezi galetusa de culoare, click si cubul desenat se transforma intr-un dulap din lemn de cires.

Oriunde pe glob

E distractiv sa iti desenezi propria camera si sa experimentezi diverse modalitati de asezare a mobilierului. si mai incitant e sa incerci sa iti construiesti o casa de vis. Dar cu adevarat spectaculos e cand poti sa o construiesti nu pe o bucata de hartie, ci chiar pe terenul unde va fi amplasata cu adevarat. E exact ce ne propune SketchUp prin conexiunea cu Google Earth. Programul de localizare prin satelit care a impresionat intreaga lume gaseste zona vizata cu o precizie masurata in metri. Mai departe, nu mai aveti decat sa asezati cladirea din libraria Google sau din propria arhiva de creatii si vila dumneavoastra se poate odihni pe o proprietate de pe malul Pacifi cului. Dar aveti grija: daca atunci cand roteati macheta in spatiul cu trei axe nu era nicio diferenta daca aceasta se afla mai sus sau mai jos, ori mai in lateral, odata asezata in imaginea receptata de la satelit, o abatere in sus sau in jos ar putea insemna fi e o casa scufundata, fi e o constructie care pluteste undeva prin stratosfera. Deci axele nu sunt de neglijat.

Din Google Earth, modelele create pot fi exportate si trimise cunoscutilor, care le vor vedea exact in locatia si in pozitia aleasa. E greu de spus cum se va dezvolta din acest punct aplicatia Google SketchUp. E inca in stadiul unei variante de proba si nu pare a avea alt scop in viata decat amuzamentul utilizatorilor. Dar integrarea cu Google Earth e cheia unui potential urias. Un program SketchUp, care isi va fi rezolvat problemele ce tin de introducerea mai simpla a dimensiunilor unui obiect, si isi va fi multiplicat elementele de desen prestabilite, impreuna cu Google Earth, care in cativa ani ar putea sa arate si fi rul de iarba, pot face un pachet exploziv. E vorba de un pachet care sa faca accesibila crearea unor medii virtuale deopotriva fanteziste si realiste. In acea clipa realitatea ar deveni chiar un lucru serios. Iar Google, probabil ca stie asta.

(articol publicat in revista LAPTOP, octombrie 2006)

Articole asemanatoare:

By schmoukiz, 23.06.2008 in Articole Publicate

Tags: , , ,