rss
rss

Despre pagini șterse pentru conținut intolerabil pentru Facebook s-a mai vorbit. Lumea s-a resemnat că în general nu e bine să atingi tabu-urile cenzorilor neo-marxiști. La corectitudinea politică s-a adăugat și corectitudinea medicală, în urma pandemiei – n-ai voie să bănuiești vreun complot, să te îngrijoreze sau să te nemulțumească ceva la deciziile venite de sus.

Alții se plâng periodic de pedeapsa cu închisoarea virtuală – poți să te uiți, dar nu mai ai voie să zici nimic un număr de zile. Intri la reeducare. Perioadă în care afli cât de dependent ești de bârfele din rețea sau de satisfacția meschină și narcisistă a like-urilor.

Dar există și o manipulare mai subtilă. Prin direcționarea unor fluxuri de informație. E folosită, mai ales, în preajma alegerilor, când se supra-mediatizează niște subiecte politice. Sau, periodic, când diverse grupuri sunt prinse într-o morișcă a zâzaniei, sfâșiindu-se în câte o dezbatere. Cum a fost cazul referendumurilor. Situații, care cred că sunt atent cultivate, pentru a stimula dezbinarea și pentru a convinge nehotărâții să se cenzureze și să-și schimbe opiniile afișate public, încredințându-i că anumite puncte de vedere sunt impopulare, rău primite de societate.

Eu n-am prea fost cenzurat, pentru că am împachetat prudent opiniile – nu din prefăcătorie, ci pentru că în general nu am un stil violent și vulgaritatea îmi displace fără îndrumarea cenzorilor. Am o pagină de fotografie, de care nu mă ocup aproape deloc. Are câteva sute de „fani”, dar realmente uit să pun cu lunile ceva pe ea. Cu toate astea, e grăitor, cât de inegală e expunerea ei, în funcție de subiectul ales. Iată ultimele postări:

Reportajul de la fața locului, cu galerie de imagini, de la protestul anti-carantină, a fost arătat la 9 persoane. Meterialul era original, subiectul se dezbătea cu ardoare pe tot globul.

Alt foto-reportaj, pus în ziua de Paște – o procesiune spectaculoasă de redramatizare a scenelor biblice. Foarte aproape de subiectul zilei. Din nou, conținut original, bun sau rău, era unic în rețea și „de sezon”. Interes sezonier există, pentru că văd creșterile de căutări pe site în perioada respectivă. A fost arătat la 11 persoane mari și late.

Cu ceva timp înainte, publicasem un link, cu o știre interesantă de pe CNN. Efortul creativ era spre zero – adăugasem doar un paragraf, în care spuneam despre ce e vorba în reportaj. Cu siguranță, linkul respectiv mai fusese oferit în rețeaua Facebook de sute – mii de persoane, poate și mai mult. Acest conținut a fost arătat la peste 1.000 de persoane.

Pe aceeași pagină, o poză publicată, e arătată la peste 3.000 de persoane.

Evident, la toate postările, ți se sugerează să plătești promovarea, ca să fii văzut. Ceea ce n-am făcut și nici n-am de gând. Pentru că rețeaua e doar o modalitate de a perpetua monopolurile informaționale ale celor puternici. Ți se dă iluzia că ai o voce, dar „sonorul” ți se dă mai tare sau mai încet, în funcție de ce spui. Pentru cine spune ce nu trebuie, agitația e inutilă. Pentru ceilalți, e susținere neplătită a animației pe un site, care nu-i al tău.

Articole asemanatoare:

By schmoukiz, 25.05.2020 in Media
Tags: , ,